Romanian Product Design Performace.
Review al evenimentului din mai 2003.
2020 SI PRODUSELE DERIVATE:
tele-shopping cu Stefan Cosma si Bathukan
Degeaba as zice acum ca ceea ce s-a intimplat la Kate si Vlad s-a
intimplat pentru ca ne-am pus intrebarea cum ar fi fost daca Walter
Benjamin si-ar fi deschis un butic de produse derivate undeva prin
Arcade si daca ar fi venit la el si profesorii de la univeritate
sa-si cumpere pomada si serbet Walter Inc. Nu asa am ajuns in Grivitei.
Dar a inceput bine.
Dupa ce m-am trezit in nu stiu ce apartament strain care s-a dovedit
situat undeva pe linga Piata Obor, Stefan Cosma imi zice: “Nu-i
asa ca-i bine sa te trezesti a doua zi la unii in apartament pe
care nu ii cunosti?”. Si dupa ce mi-am scos GPS-ul si m-am
dumirit unde naufragiasem cu o seara inainte, tot Stefan Cosma zice:
“Hai in Obor la cumparaturi.”
Simbata la miezul zilei in Obor, parca coborisem de la bloc intr-o
regiune situata intre Piata Arizona (cea mai mare piata neagra din
Bosnia de Nord) si jonca plutitoare din Phnom Penh plina de adidasi,
sandale cu union jack, faguri la staniol, truse de farduri si mincare
pentru hamsteri.
Nici nu intrasem bine in Piata ca ne-am oprit la un butic unde fluturau
t-shirt-uri cu Digimon. Da noi cautam o veriga mult mai veche, un
australopitec al eroilor in costume tipatoare dotate cu puteri bionice.
Si undeva bagat mai la spate, sub alte digimonuri: un Ultraman.
Ultraman este Godzilla oamenilor-roboti niponi si am zis ca asta
o sa fie un outfit potrivit pentru o seara de consumism autohton.
Ochii de insecta, razele rosii care tisneau din bratul lui vinjos
faceau din el taticul tuturor Goldoracilor si Pokemonilor adorati
de cetele de buraci.
Mindrii de prada noastra ne-am avintat printre mormanele de legume
si fructe ca sa gasim si alte semne ale unei civilizatii japoneze
apuse, ingropate intre usturoaie si teline. Din era prabusirii yen-ului
soseste o gentuta roz Hello Kitty cu care poti sa-ti faci cumparaturile
pentru o saptamina intreaga atit e de incapatoare si generoasa...
Dupa ce cam toata piata Obor incepuse
sa se intrebe citi fratiori si surioare aveam si daca aveam de gind
sa organizam vre-o tombola, am iesit si am facut o tura pe la cosurile
asezate la margine unde am gasit apa de colonie Diplomat. Apa asta
de colonie avea un miros patrunzator si statut de frizerie din aia
adevarata unde vezi ziua scaunele goale fara clienti si fotografii
din alea romantice facute la onomastica sau luate dintr-un numar
vechi de Vogue obzecist cu pliante la mijloc. Nu numai ca mirosul
te cistiga ci in primul rind target-ul foarte clar cu care noi doi
ne identificam in fanteziile noastre de ambasadori in Togo sau Trinidad-Tobago.
Eticheta arbora un tinar spilcuit la costum asezat in fata unei
faleze pe care statea sa cada o casa din aia construita de Richard
Neutra, Charles si Ray Eames sau Eero Saarinen.
Inainte sa transportam in casa-galerie-spatiu-artelnativ 2020 a
lui Vlad si Kate produsele de consum strinse dupa ani si zile (da
ani) de cules selectiv mi-am dat seama ca mi s-a produs o deformare
ca urmare a ultimelor zile de cumparaturi. Da acum puteam spune
shopping experience este o aventura. Nu ma simteam eu un fel de
Tomb Raider sosit in statia de autobuz inregistrind in minte fiecare
marca si sticla si cautind artefactele unor civilizatii disparute
odata cu etichetele lor. Asta dupa ce Stefan Cosma mi-a spus ca
nu mai gasesti ciocolatile alea Ricky Martin sau pe aia cu Loredana
Banana pentru ca ele au fost mestecate si rontaite de cine stie
ce nor de lacuste sau ceata lemingi sinucigasi.
Urmarind a doua zi o sesiune de tele-shopping
in direct am realizat ce s-a intimplat acasa la Vlad si Kate in
2020, pe 9 mai, vineri la ora opt seara. Am inteles de ce minunatele
asistente Ami si Rovena se apropiau de camera de filmat a lui Adrian
Armanca si plimbau sticla de concentrat Samba in cadru.
Din ele emana acea hibridizare fotogenetica care te face sa nu vezi
decit un singur organism atunci cind te uiti la un automobil decapotabil
combinat cu un sasiu de gamba plantata intr-un pantof cu toc de
cristal. In clipa aia stii ca sapunul, crema de fata, dero-ul si
samponul au facut din sportivele alea din reclama campioanele tale
de apartament.
Am inteles de ce Rovena era imbracata intr-o roche exotica de matase
cu un luciu de Singh a Pura. Cu miini si zimbet expert Ami etala
cutia, sticla si borcanul pe sub nasul lui Milos care dadea satisafacut
din cap. Da, pe linga faptul ca am priceput de ce Stefan Cosma citea
de pe eticheta firma, titlul, compozitia si ingredientele produselor,
am dat din cap si atunci cind au aparut prezervativele Hello! cu
o Hello Kitty oxigenata si dotata cu implanturi gelatinoase. Totul
era cit se poate de credibil chiar daca in final nimeni nu a achizitionat
nimic pentru ca probabil aveau toate acele produse in frigider,
pe noptiera de linga pat si sub oglinda mare din baie.
Atunci am inteles si de ce am stat tot timpul pe un covoras Tweenies
luat de la Matache, punind imnul Sailormoon “Tu ai puterea
Oooo Sailormoon” in varianta de remix german techno atunci
cind Stefan Cosma se apleca a 25-a oara sub masa ca sa mai scoata
o tuica in sticla de bere pe care scria Jamaica si s-o prezinte
masei de clubbing-gallery-people.
Totul facea parte dintr-o campanie mascata care incerca sa aduca
in prim plan bootleg-urile informate de gusturile locale avide dupa
bauturile spirtuoase Vampir care se vind from dusk till dawn la
tutungeria din statie.
Dupa ce instalatiile noastre din
toaletele de la clubul Underground au disparut, dupa ce parada Pokemon
organizata de Stefan Cosma a fost probabil uitata, iata ca o sa
ramina ceva de pe urma parfumului Dollar Girl. Chiar daca imi imaginez
ca Vlad si Kate au inceput deja sa dea cu dezinfectant ca sa mai
scoata nitel aroma aia de Made in ?, cred sincer ca 2020 o sa mai
aiba parte de multe alte prezentari sponsorizate de Walter cu modele
vii si cumparatori plini de discernamint.
Text de ST
home
// back |