|
Exact
acolo unde trebuie, exact cum trebuie. Nimic mai mult.
Cosmin Moldovan
Pina duminica, 27 februarie, la Galeria Noua, iubitorii de fotografie
pot vedea Portfolios Review, expozitia tinerilor artisti nepromovati Roxana
Tomescu, Ana Blidaru, Ana Banica, Wanda Hutira, Andrei Farcasanu, Helen
Jilavu, Alina Somandroiu si Vlad Eftenie. Fotografia e un medium democratic.
Prima forma de expresie vizuala cu adevarat la dispozitia tuturor, atit
tehnologic cit si estetic. Evul digital o face mai democratica decit oricind.
Terenul acesta, fertil inca dupa aproape doua secole de exploatare si
uzura, devine arid si sterp sub cizma de cauciuc a banalului ce se pretinde
realitate, ascuzindu-se dupa blazoanele ruginite ale “contemporaneitatii”,
“globalizarii”, “documentarii”, “abstractizarii”
sau aleatotputernicului Photoshop.
Comoditatea observatiei autosuficiente si abstractiunea semi-asimilata
transforma fotografia in poza, lasind in locul unei fotografii contemporane
fresh, una lipsita de aroma, contemporana doar prin forta lucrurilor,
uzata, neproblematica si anacronica la fel ca pozele de fotoclub de pe
vremea cind poporul fotografia liber peisaje, tarani, bunici si nepoti,
ascultind-o la fel de liber pe Angela Similea. Nimic nu deranjeaza, nimic
nu transcede. Totul e exact acolo unde trebuie, exact cum trebuie. Nimic
nu iese din contingentul pozei (care nu e acelasi ca in anii ’70
- ’80, dar din pacate multi nu stiu ca azi o jumatate de scrumiera
pozata de sus nu e abstract). Roxana Tomescu si Vlad Eftenie decupeaza
banalul in lumini, forme abstracte, sclipici si tot arsenalul imagistic
deja uzat; Ana Blidaru pozeaza un nou-nascut, ca intr-un manual de pediatrie
cu coperta de album de familie, exact acolo unde trebuie el sa fie (la
spital, la botez); Alina Somandroiu e pasionata de taierea porcului (pasionanta
poveste, sau mai bine zis sfirsit de poveste), care prin priceperea vajnicilor
gospodari e facuta exact asa cum trebuie. Andrei Farcasanu manipuleaza
un Batman gonflabil, trist si atrofiat exact prin locurile unde poti gasi
un Batman gonflabil trist si atrofiat: pe tarabele eternei si fascinantei
Romanii suburbane. Ana Banica pozeaza taranci septuagenare, la tara (exact
unde trebuie sa fie), tinind in mina bucati de carton pe care sunt scrise
emotii globaliste (joy, pain etc.) nu fiindca le-ar interesa, le-ar intelege
sau le-ar trai, ci… tocmai din aceasta cauza. Un statement prin
care Ana Banica explica de ce fotografiile ei sunt exact ce n-ar trebui
sa fie. Totusi, criza subiectului imparte imaginea, raminind doar banalul
recognoscibil: Maria a lu’ Batrinu a lu’ Costache e subiectul
tonelor de fotografii etnografice si de fotoclub care ne populeaza (inca,
din nefericire) universul vizual. Wanda Hutira isi arata obscen muschii
in fotografii cu un feeling indigest de “uite-ce-tare-sunt-in-Photoshop”
si frizind kitschul sinistru. Blur-ul, colorizarea unor zone, textul scris
de mina si plasat “de efect”, in nici un fel justificate creeaza
un splendid mileu vizual
Singura care defecteaza anemia generala este Helen Jilavu, cu seria “Waldschmidtstr.9
(Enormous rooms)”. Fotografii de camere goale, tapetate burgeois,
care pastreaza un mister, o atmosfera reziduala, incitanta dincolo de
grafismul spatiului, de calitatile lui formale.
E suficient sa te dai contemporan ca sa fii contemporan? Sa dai statement-uri,
sa transformi niste observatii generale in pareri personale, sa documentezi
si atit, sa lasi evenimentele sa curga si “sa stai pe margine”?
Portfolios Review va raspunde la toate aceste intrebari. E de ajuns sa
le puneti.
back
|
|
|