|
APTITUDINI
Mihnea Mircan
La Galeria Noua pot fi vazute pîna
la 27 februarie lucrarile tinerilor fotografi Ana Blidaru, Ana Banica,
Vlad Eftenie, Andrei Farcasanu, Wanda Hutira, Helen Jilavu, Alina Somandroiu
si Roxana Tomescu. Daca insul creativ este acela care, la un moment dat,
se satura sa repete idei primite, atunci expozitia ‘Atitudini’
survine prea devreme în destinele celor opt artisti – ceea
ce uneste grupul e lipsa oricarei preocupari de a experimenta cu limbajul
fotografic.
TPL e un gen de pictura si înseamna ‘toamna pe lac’:
actiunea se petrece în general la ora apusului, cînd un pescarus
se strecoara prin lumina rosie. TPL exprima o liniste interioara desavîrsita
si parerea ca a fi artist este cea mai neproblematica îndeletnicire
din lume. Extrapolari sînt posibile în toate directiile si
mediile: torsuri în care bronzul unduie, performeri care fac toate
lucrurile pe care stiu sigur ca performerii trebuie sa le faca pentru
a obtine intensitate emotionala, obiecte de sticla care cauta ori au gasit
absolutul, artisti video care nu stiu ce anume ar trebui filmat si sfîrsesc
prin a filma tot, si fotografi care habar n-au de forta formidabila a
aparatului de fotografiat – o irosesc în ‘obiectivitate’
ori clipesc des si complice în directia unor metafore mici.
Pericolul conventiei pure pîndeste expozitia de la Galeria Noua.
Vedem multe modulatii ale întîlnirii dintre lumina si apa
ori alte suprafete si întelegem ca fotografia e o activitate teoretic
infinita, urmate de avatarurile unei papusi gonflabile Batman în
diverse situatii estivale, apoi sacrificarea porcului de Craciun, raporturile
dintre feminitate si un obiect textil neidentificat, lumea satelor lovite
de globalizare, cînd tarancile poarta pancarte cu stari de spirit
în limba engleza si Gillian Wearing nu e prin preajma, si, la final,
un triptic care monumentalizeaza inutil poze de familie. Pe parcurs, déja-vu-ul
se transforma în panica. Aceste lucruri si frisoane lasa în
urma o arta care e contemporana dar nu e pasionanta, nu e joc intelectual,
si care îsi închipuie ca e ‘aproape de oameni’.
back
|
|
|
|