|
Gem de capsuni forever
(limited edition by Matei Bejenaru)
Da. Gem de capsuni, hanorace si tricouri,
Caslav Milosevic, ping-pong. Si dincolo de acestea, conceptul - solid,
destept. Le-ati putut vedea pe toate pina pe 27 martie la Galeria Noua,
in expozitia unuia dintre cei mai reputati artisti contemporani romani,
Matei Bejenaru.
Matei Bejenaru face arta conceptuala. Cu bun simt si cu bun gust insa,
fiind aproape exotic in peisajul artistic romanesc in care conceptul e
deseori invocat aiurea ca o instanta artistica incontestabila si totodata
ca o scuza pentru productii artistice ermetice si indiferente. Matei Bejenaru
e insa departe de a fi ermetic, si nu e in nici un caz indiferent. Principala
preocupare a artstului sunt transformarile sociale si mentale pe care
le produc migratia fortei de munca in spatiul european odata cu eliminarea
vizelor, infuzia de capital strain pe o piata cu forta de munca ieftina.
"Romanii pleaca in Spania la munca" e aproape un truism in anul
2005, si daca-i adaugam circumstantiala "la cules si sortat capsuni",
avem deja intr-o fraza premisele pentru "Strawberry Fields Forever",
instalatie fotografica cu portrete ale muncitoarelor de pe plantatiile
de capsuni din Lleida - Catalunia, realizate in octombrie-decembrie 2002.
La Barcelona, 10 kilograme de capsuni s-au transformat in borcane cu gem
"de autor", editie limitata, inscriptionate cu salariul orar
al muncitoarelor romance care au cules capsunii (si carora le-au fost
donati banii barcelonezilor amatori de gem cu iz de exploatare). Pe fetele
muncitoarelor, nici urma de suferinta sau de insatisfactie, ci doar o
resemnare senina, o atitudine de "o sa fie bine" si o urmele
unei gindiri economice simple, ghidate de nevoia traiului decent pe care
altfel nu-l pot avea in tara lor.
"Extensia lohn-ului", instalatie formata din textile supradimensionate
executate in regim de lohn de mici fabrici din Iasi, prezinta situatia
"miinii de lucru ieftine" din Romania, aspect ce ne transforma
intr-un fel de Taiwan al Europei, in care mari firme vin sa-si execute
productia la preturi de aproape 9 ori mai mici ca in Occident maximizindu-si
astfel profiturile. Instalatia e o transpunere evidenta a conceptului
exploatarii moderne proliferate de marile firme producatoare de textile
pe piata de munca din Romania.
La vernisajul expozitiei am jucat ping pong. Si, pentru o jumatate de
ora, Matei Bejenaru mi-a dat "mai multe sanse" sa... ramin in
Romania, desi fac parte din cei 60%-65% dintre studenti care vor sa emigreze.
Pe aceste statistici se bazeaza si conceptul proiectului "Mehr chancen
fur unsere jugend" - "Mai multe sanse pentru tinerii nostri"
proiect care a debutat la Viena in 2002, cind Matei Bejenaru a invitat
tineri artisti ieseni acolo, folosind bugetul bursei sale.
Daca lucrarile prezentate pina acum isi gasesc coeziunea in tematica social-economica,
socialul aparind concomitent ca subiect si ca obiect, "Looking for
Caslav" e discordanta in contextul expozitiei, documentind intilnirea
artistului dupa 20 de ani cu prietenul sau sirb Caslav Milosevic, in orasul
Cacak. Un proiect autobiografic, mai mult legat de memorie decit de social,
"Cautindu-l pe Caslav" eludeaza pentru o secunda transpunerea
conceptului din celelalte instalatii, limitindu-se la o documentare destul
de seaca, despre relevanta careia ma intreb, prin prisma interesului general
pentru subiect.
La iesirea din galerie, ce ramine e certitudinea lucrului implinit, placerea
de a consuma arta conceptuala de calitate, ancorata in real, exponenta
a unui curent puternic in Europa: implicarea sociala efectiva a artistului
care interactioneaza direct cu subiectul/mediu/obiect. Aceasta este tripla
ipostaza pe care Matei Bejenaru o propune la Galeria Noua in "Strawberry
fields Forever".
Cosmin Moldovan
back
|
|
|